Sådan kommer du i gang med at producere din podcast

Hvis du har læst alle de gode grunde til at starte en podcast, tænker du sikkert hvordan du bedst muligt kommer i gang. Det forsøger jeg at give dig et overblik over i denne blog.


NB. Denne blog er et uddrag af den ultimative guide jeg har skrevet til Micky Weis der kan læses her – Tusind tak for muligheden, Micky!

Inden vi går helt i gang..

 … vil jeg fortælle dig, hvilke virksomheder der bør have en podcast. Det korte svar er i mine øjne ALLE! Men, og der er et men, da hele præmissen for at have en podcast er afgørende: Hvis du ser din podcast som én stor annoncerings- og salgskanal for din virksomhed, vil du opleve, at lytterne flygter og dermed får du intet ud af det hårde arbejde. Hvis du derimod sætter dine (kommende) lyttere, kunder og følgeres behov først og fokuserer på ”Hvilken værdi kan jeg tilbyde dem med min podcast?” vil jeg mene, at du er på helt rette spor og bør starte dit eget show.

Fra idé til udgivelse

 Tro mig, når du først er i gang, er det på ingen måde raketvidenskab at producere og udgive en podcast. Det mest tidskrævende arbejde ligger i starten, hvor du skal fra dine flyvske idéer til et solidt koncept, købe det helt rette udstyr, lære at redigere (medmindre du outsourcer denne del) og distribuere din podcast. Når denne del er på plads, er du godt kørende, og jeg vil gerne fortælle dig hvordan ved at gøre processen overskuelig for dig.

Spørg din ideelle lytter

Du kender din målgruppe, og dermed den ideelle lytter, bedre end jeg, og det er nu, du skal lave din research inden du starter på at producere din egen podcast. Spørg dem:

  • Hvilke podcasts lytter du til?
  • Hvad gør de godt?
  • Hvad kan de gøre bedre?

 Det giver dig et indtryk af, hvad din ideelle lytter vil have og søger i en podcast. Dette er vigtig viden, som du kan tage med til den næste del af processen.

Lav en kritisk brainstorm

 Sæt jer herefter sammen i en gruppe og skriv alle idéer ned til en podcast hver for sig. Del dem op i to kategorier; dem, der omhandler selve konceptet, og mulige emner, I kan tage op i podcasten. Herefter debatterer og finpudser I sammen hver eneste idé og vurderer til sidst, om idéen skal skrottes eller ej. Under denne proces er det ikke utænkeligt, at der opstår flere idéer, som gør, at I får et stærkere og mere solidt koncept.

Dét at gøre en indsats for at debattere hver eneste idé har i grundige studier fra 2004 (kilde: University of California) vist sig at være mere effektivt end den ukritiske brainstorm, der normalt benyttes. Generelt er debat og kritik godt for idéudviklingen og sætter hjernen i gang med at arbejde.

Grunden til, at jeg anbefaler jer allerede under idéudviklingen at finde de 10 første emner, I kan tage op i podcasten, er, at det giver jer det nødvendige overblik og en retning, der gør, at I hurtigere kan komme i gang med podcasten.

Spørgsmål, der kan hjælpe under idé- og konceptudviklingen
Hvorfor vil I podcaste?
Hvad skal podcasten handle om?
Hvad er jeres målsætning med podcasten?
Hvad søger jeres ideelle lytter i en podcast?
Hvad gør jeres konkurrenter godt?
Hvad kunne de gøre bedre?
Hvad skal længden være på hver episode?
Hvilken følelse skal lytterne sidde tilbage med efter at have lyttet til podcasten?
Hvordan skal stemningen og sproget være i podcasten? (formelt/uformelt?)
Hvilke podcasts vil I betegne som konkurrerende, og kan I adskille jer fra dem?
Hvor ofte vil I udgive? (og vær gerne realistiske omkring, hvor meget tid I kan sætte af til podcasten)

De tre mest velkendte formater

  Du kan sagtens mixe mellem de forskellige formater, men de fleste vælger at kører efter et. Indenfor businesspodcasts er der særligt tre formater, der går igen: Solo-, interview- og co-hosted podcast:

Solopodcasten er kendetegnet ved, at den styres og formidles af en vært. Det er særligt oplagt for soloselvstændige, som ønsker at speake samt udgive blogs og artikler, som følgerne kan tage med på farten. Fordelen ved dette format er, at det er nemt at komme i gang og holde kørende, mens den klare ulempe er, at dynamikken mellem to eller flere personer går tabt. Desuden performer podcasts, der enten har en gæst i studiet eller flere værter, i det store hele bedre end solopodcasten.

Interviewpodcasten er kendetegnet ved, at en gæst inviteres i studiet til en snak om et specifikt og gerne relevant emne med en eller flere værter. Det er særligt oplagt for virksomheder, som ønsker at bruge podcasten til at etablere nye og stærke relationer med eksperter og markedsledere indenfor samme branche. Ulempen ved dette format er, at det er mere tidskrævende at producere. Det tager tid at få aftaler med gæsterne i hus, planlægge interviews og at transportere sig til og fra gæsten (medmindre man optager over nettet eller gæsten er villig til at møde op hos jer)

Co-hosted podcasten er kendetegnet ved, at flere værter sidder ”rundt om bordet.” Det er typisk de samme værter, der går igen for hver episode, mens emnet er forskelligt fra gang til gang. Fordelen ved dette format er, at det er nemt at komme i gang, og du kan optage flere episoder den samme dag. Ulempen er, at du går glip af de klare fordele, der er ved at invitere en gæst med i podcasten.

Hvad er et godt koncept?

 I har researchet, brainstormet og fundet det rette format. Det er nu, I skal gøre konceptet simpelt, klart og letforståeligt, hvilket er vigtigt, da lytterne gerne vil have serveret hvad podcasten handler om og hvad de konkret får ud at lytte med, på et sølvfad.

Her får du eksempler på netop det:

  • ”Adfærd er en podcast om at skabe forandringer. Den handler om, hvorfor mennesker gør, som de gør, og hvordan vi kan forandre dem” – Adfærd med Morten Münster
  • ”I Marketing Brief får du konkrete tips, tricks og hacks til dine online marketing-aktiviteter.” – Marketing Brief med Halfdan Timm og Emil Kristensen
  • ”Sagt mellem os er podcasten, hvor jeg udfordrer det uforberedte, men veloplagte, panel med en række aktuelle ledelsesdiskussioner og -dilemmaer, som er indsendt af lytterne derude.” – Min egen podcast; Sagt Mellem Os..

Det er ikke bare for lytternes skyld, du skal gøre konceptet simpelt og let spiseligt. Du skal gøre alt, hvad du kan gøre for, at din podcast er nem at producere og redigere. Ellers er der desværre gode chancer, for at den ender som halvdelen af alle podcasts gør, før der er blevet udgivet 14 episoder; den rammes af podfading (kilde: Pacific Content)

Podfading betyder, at du pludselig og uden varsel stopper med at producere nye episoder. Der er end ikke en finaleepisode, hvor du siger farvel og tak for denne gang til lytterne. Du løber højst sandsynligt bare tør for energi, overskud og lyst til at fortsætte podcasten.

Hvis du vil undgå podfading, kan du gøre følgende:

  • Planlæg en fast dag om måneden i kalenderen, hvor podcasten skal optages, og få gerne flere episoder ”i hus” på en gang.
  • Undgå at skulle stille udstyret op og pakke ned hver gang I optager. Har I mulighed for at have det stående fremme i et mødelokale, er det meget nemmere og hurtigere for jer at komme i gang med de næste optagelser.
  • Hav gerne realistiske forventninger til, hvor ofte I kan udgive en episode. Start med 1-2 hver måned og øg evt. frekvensen derefter, hvis det er muligt.
  • Overvej at outsource redigeringen, som de fleste finder kedelig. Flere podcastere ansætter studentermedhjælpere til denne del, da de ofte ikke skal betales det samme som professionelle.

Hvad koster det at komme i gang?

 Hvis du har siddet til et salgsmøde med en nordjyde som jeg, har det vigtigste punkt på dagsordenen helt sikkert været ”Hva’ koster’et?”

Inden jeg svarer på det, vil jeg gerne gøre det klart, at lyden i din podcast SKAL være god. Du er nødt til at investere penge i godt udstyr, og det er du, fordi podcasten er lyden af dig og dit produkt eller de ydelser, du sælger. Hvis du slår dig op på at levere kvalitet, så nytter det ikke noget, at lyden fortæller noget andet.

Den gode nyhed er, at kvalitetslyd ikke længere koster spidsen af en jetjager.

Med udgangspunkt i, at du skal bruge udstyr til to personer, får du her tre forskellige setups, der sikrer din podcast en professionel lyd fra start:

  • God lyd: 2 x Rode Podmics + Zoom H4N pro recorder: Ca. 3.400 kr. inkl. moms.
  • Fantastisk lyd: 2 x Rode Procaster + Zoom H6: Ca. 5.190 kr. inkl. moms.
  • Creme de la creme: 2 x Shure SM7B (mikrofonerne, Michael Jackson indspillede albummet Thriller med) + Rode Rodecaster Pro: Ca. 10.000 kr. inkl. moms

Derudover skal du til hvert setup købe to XLR kabler (30-100 kr.) + et par mikrofonfødder (90-200 kr.) eller -arme (ca. 500-600 kr.).
Indrømmet, du kan helt sikkert selv finde andet udstyr, der muligvis er bedre (og måske også billigere), men ovenstående er udstyr, som jeg selv har brugt og kan stå inde for.

Et formidabelt (og gratis) redigeringsprogram.
Det er op til dig, om virksomheden har ressourcerne til at outsource redigeringen. Det er ofte den, de fleste finder kedelig og uinspirerende. Den gode nyhed er, at der findes et godt redigeringsprogram, som du kan hente helt gratis. Det hedder Audacity, og på YouTube finder du flere gode guides til, hvordan du kommer i gang.

Sådan får du din podcast på Apple Podcast, Spotify og Google Podcast

 Til det skal du bruge en hosting-tjeneste, hvor du nemt kan opbevare og, via et RSS-feed, distribuere dine episoder til de forskellige podcastplatforme. Det sker i øvrigt helt automatisk, når du har uploadet en episode. Udover, at du kan uploade episoder, coverart samt skrive shownotes, leverer de forskellige tjenester også analyser, webafspillere til din hjemmeside og planlægnings-værktøjer.

Jeg bruger selv Spreaker, da det opfylder de krav, jeg har til brugervenlighed og stabilitet, og ikke en eneste gang har jeg oplevet problemer med upload af episoder e.l.

VIGTIGT! Husk at sende din podcast til godkendelse ved de forskellige podcastplatforme. Det tager i gennemsnit et par timer for Spotify at godkende din podcast, mens det kan tage 1-5 dage på Apple Podcast, og særligt disse to platforme SKAL din podcast være på ved udgivelsen. Dette gør du nemt ved at optage en kort introduktion til podcasten, uploade episoden og sende den til godkendelse.

Gode råd til udgivelse af din podcast

 Der er ikke længe til podcastens udgivelse. Du har optaget de første episoder, er klar til at berige dine følgere med fremragende indhold, og du vil selvfølgelig gerne have, at flest muligt følger med fra start. Det gør du ved at:

  • Give lytterne noget forskelligt at vælge imellem ved at udgive mindst tre episoder med forskellige emner fra start.
  • Fokusere på at få lytterne til at abonnere på podcasten. I 2018 analyserede hostingplatformen Libsyn hundredvis af shows igennem mange uger, og de kom frem til, at den vigtigste ranking-faktor, der bruges af Apple Podcast-algoritmen, er antallet af abonnenter og væksten i abonnenter. Eksempelvis havde min podcast, “Sagt Mellem Os”, kun nogle få hundrede afspilninger, da den i nogle uger lå under ”Top shows” i Business-kategorien.
  • Sikre, at din podcast er synlig, hvilket er alfa og omega for en god start. Hav derfor en solid plan for din markedsføring klar. Vær aggressiv på nyhedsbrevet, sociale medier etc. og send en personlig besked til potentielle lyttere med håbet om, at de vil anbefale podcasten til deres netværk.

Lige så vigtig som synlighed er for din podcast, lige så vigtigt er det at have tålmodighed. Jeg plejer at sige til de virksomheder, jeg samarbejder med, at når de udgiver deres podcast, skal de ikke forvente samme hype som på sæsonstarten af Vild med Dans og X-Factor. Måske er det et overdrevet og usammenligneligt eksempel, men det gør det ikke mindre rigtigt. Du er nødt til at acceptere, at du ikke får tusinder af afspilninger den første uge (medmindre du er Mads Steffensen), da det bare tager tid at opbygge en solid lytterskare.

Fortsætter du med at levere godt indhold og markedsføre podcasten, står du med en unik podcast, hvor flere hundrede (måske tusinder) følger med uge efter uge.

Læs også gerne:


Hvad er en podcast? Og hvordan lytter jeg til dem?

Det giver jeg dig svaret på i dette blogindlæg, hvor du også får et række gode anbefalinger at starte ud på, samt svaret på hvordan du kommer i gang.


5 dårlige undskyldninger

Det kan virke som en uoverskuelig proces at starte en podcast op, men der findes et modsvar til de dårlige undskyldninger og dem får du serveret her


Gode grunde til din virksomhed bør have en podcast

Du er nysgerrig på formatet, men søger svar på hvorfor din virksomhed bør have en podcast? Det forsøger jeg at svare dig på i denne blog.

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077