Storytelling i en business-podcast?

Kan man bruge storytelling i en businesspodcast? Ja, I høj grad! Og lad mig vise dig helt konkret hvordan.


NB. Denne blog er et uddrag af den ultimative guide jeg har skrevet til Micky Weis der kan læses her – Tusind tak for muligheden, Micky!

.. en kold Grimbergen på fad

Men når vi taler om at bruge storytelling i en business-podcast, så hverken kan eller skal sammenligne det med, hvordan True Crime-podcasts bruger storytelling til at skabe spænding og cliffhangers. Der er andre måder, du kan gøre det på, og starten af episoden er afgørende! Det er allerede her, du skal fange lytterne.

 Det der bl.a. virker fremragende, er at sætte scenen og beskrive omgivelserne allerede fra begyndelsen; ”Tusind tak (gæst) for, at vi måtte komme ud i dit sommerhus og snakke med dig omkring (emne). Og må jeg bare lige sige fra starten af, at udsigten her fra terrassen er mindblowing. Vi sidder med den flotteste udsigt udover Kattegat, hvor vandet ligger helt stille, med høj solskin og en kold Grimbergen på fad…” Starter du med at beskrive omgivelserne, begynder lytterne selv at male billeder i sit hoved. De forestiller sig selv sidde i de skønne omgivelser, og det virker utroligt stærkt.

.. det var frustrerende, og der gik mange dage, hvor vi bare følte os hjælpeløse

 Indled også gerne episoden med en fortælling fra din egen hverdag, som beskriver, hvorfor I har taget emnet op i podcasten: ”Jeg kan huske, da vi stiftede virksomheden for snart 10 år siden. Vi havde jo alle troet, at ordrerne ville vælte ind fra start, men det gjorde de bare ikke. Og vi forstod det ikke! Varene var på lager og klar til at blive sendt ud til kunden, og alt, hvad vi havde lært om markedsføringen, brugte vi til at nå ud til potentielle kunder. Men der skete ingenting! Det var frustrerende og der gik mange dage, hvor vi bare følte os hjælpeløse. Og så kan jeg huske, at min chef fra gamle dage anbefalede os at bruge (indsæt selv løsning), og det var altafgørende. Jeg husker tydeligt, da den første ordre tikkede ind. Det var magisk at høre det lille *bling*, og vi brød alle ud i jubel! Hurtigt fulgte den næste ordre… Og den næste… Og den næste… Jeg glemmer det aldrig.”

Det er historier som denne, lytterne husker, fordi de selv kan relatere til den samme følelse af succes eller har siddet med de samme frustrationer. Det virker stærkere at beskrive følelser, fortælle en historie, end at beskrive en given problemstilling og løsning på en akademisk og faglig måde.

Giv lytterne noget konkret med fra podcasten

 Et andet simpelt trick er også at fortælle, hvilke spørgsmål lytterne får besvaret undervejs, og især at gemme det bedste til sidst: ”… og hvis du lytter med til slut, får du svar på, hvad der var afgørende for vores vækst + 5 simple tips og tricks til, hvordan du bedst muligt får succes med (…)”

Storytelling er afgørende, men giv også gerne lytterne noget konkret, de kan arbejde videre med. En kombination af ovenstående vil gøre, at de vil følge med i netop DIN podcast og ikke de andre på markedet.

Hvad har en pisseirriterende mand i Føtex lært Daniel om livsglæde?

Et godt eksempel

Et rigtig godt og simpelt eksempel på, hvad du kan gøre for at vække nysgerrigheden og fastholde lytterne gennem en episode, er ved at gøre som Morten Münster. I sin podcast, Adfærd, havde han Daniel Rye, som var i fangenskab hos ISIS i lidt over et år, med som gæst. I sig selv en historie, der har det hele.

I introen bruger Morten et simpelt trick og spørger lytterne: “Hvad har en pisseirriterende mand i Føtex lært Daniel om livsglæde?” – Sig ikke til mig, at du IKKE også er nysgerrig på, hvad denne pisseirriterende mand egentlig har gjort.



Læs også gerne:


Hvad er en podcast? Og hvordan lytter jeg til dem?

Det giver jeg dig svaret på i dette blogindlæg, hvor du også får et række gode anbefalinger at starte ud på, samt svaret på hvordan du kommer i gang.


5 dårlige undskyldninger

Det kan virke som en uoverskuelig proces at starte en podcast op, men der findes et modsvar til de dårlige undskyldninger og dem får du serveret her


Gode grunde til din virksomhed bør have en podcast

Du er nysgerrig på formatet, men søger svar på hvorfor din virksomhed bør have en podcast? Det forsøger jeg at svare dig på i denne blog.

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077