Podcast vs. Clubhouse

Hvad er Clubhouse og hvordan kan du som podcaster bruge det i dit arbejde med lyd? Det vil jeg give dig svaret på i denne korte blog.

Mit forhold til sociale medier generelt

Lad mig bare indrømme fra start, at jeg ikke er den store haj til sociale medier. Jeg har bl.a. min egen private Facebookprofil og Instagram-profil, hvor jeg vel nok poster 1 gang om måneden. Og Tiktok er jeg slet ikke på …….

Anderledes er det med min LinkedIn profil. Det er indtil videre det eneste medie, hvor jeg er aktiv med 3-4 opslag om ugen, fordi jeg kan mærke, at det bidrager positivt til min forretning.

Og da jeg blev introduceret til Clubhouse blev jeg i første omgang træt. Jeg tænkte: ”Neeeeej, ikke endnu et socialt medie jeg skal forholde mig til!” Men en af mine gode samarbejdspartnere insisterede på, at Clubhouse er mediet, hvor jeg skal være aktiv, da det er det eneste sociale medie der fokuserer udelukkende på lyd – ligesom podcasting. Efter at have nærstuderet det må jeg bare sige, at jeg er solgt!

.. men hvad er Clubhouse?

Kort sagt er Clubhouse et socialt medie der fokuserer på samtalen. Du kan som bruger af Clubhouse hoppe ind og ud af forskellige ”Rooms” hvor der diskuteres, snakkes og sludres. Det kan være alt ligefra business-talk til aktuelle samfundsdebatter til snak der handler om absolut ingenting. Hvert rum har en eller flere værter eller moderatorer, og du kan som lytter også deltage i debatten/snakken ved at ”række hånden op”

Indtil videre er det ikke alle der kan være med. App’en er indtil videre kun tilgængelig for iPhone brugere og det er invites only.

Hvorfor vil jeg bruge Clubhouse i min virksomhed?

Fordi lyd er mit felt, og selvom jeg var skeptisk i starten, ser jeg nu det store potentiale i et sociale medie der fokuserer på lyd. Men jeg har også et klart mål om at positionere mig som den førende podcastekspert på Clubhouse. Det bliver uden tvivl et af de vigtigste medier, hvor jeg kan dele min viden og ekspertise sammen med andre podcastere (og upcoming podcastere). Det bliver ikke envejskommunikation som det typisk er på LinkedIn. Her får jeg muligheden for at hjælpe andre og fremme podcastmediet sammen med andre passionerede og interesserede gennem dialog og samtalen.

Indtil videre bliver det bl.a. gennem formatet ”Podcastklubben”, hvor jeg hver uge invitere en ny gæst til en Q&A, sparring og snak om et specifikt emne.

Hvordan vil jeg mixe podcast med Clubhouse?

Jeg vil eksperimentere med at optage min podcast ”Sagt Mellem Os..” live på Clubhouse, hvor jeg sammen med tre topledere diskuterer aktuelle ledelsesdilemmaer og -diskussioner. Det virker oplagt, fordi vi generelt har savnet at få lytternes input til de dilemmaer vi diskuterer og det bliver nu muligt med Clubhouse. Vi gør lytterne på det sociale medie opmærksom på, at vi optager podcasten live og inviterer til spørgsmål eller kommentarer fra ”publikum” når vi har diskuteret et dilemma. Det gør at vi får den interaktion fra lytterne, som man som podcaster mangler i hverdagen.

Et andet godt råd til hvordan du kan bruge din podcast på Clubhouse er at lave en Q&A udmiddelbart efter du har udgivet en episode. Her kan du invitere lytterne til at stille spørgsmål eller kommentere på indholdet i episoden.

Jeg håber at Clubhouse er kommet for at blive. Egentlig er jeg slet ikke i tvivl om, at det er.

Læs også gerne:


Hvad er en podcast? Og hvordan lytter jeg til dem?

Det giver jeg dig svaret på i dette blogindlæg, hvor du også får et række gode anbefalinger at starte ud på, samt svaret på hvordan du kommer i gang.


Blogging vs Podcasting

Bør jeg vælge en blog eller en podcast? Det er ofte et spørgsmål man støder på om man enten bør starte en podcast eller en blog, og jeg er ikke sikker på jeg kommer til at give dig det endelige svar i dette opslag, for hver især har de sine åbenlyse styrker.


Gode grunde til din virksomhed bør have en podcast

Du er nysgerrig på formatet, men søger svar på hvorfor din virksomhed bør have en podcast? Det forsøger jeg at svare dig på i denne blog.

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077