Du er nysgerrig på formatet, men søger svar på hvorfor din virksomhed bør have en podcast? Det forsøger jeg at svare dig på i denne blog.


NB. Denne blog er et uddrag af den ultimative guide jeg har skrevet til Micky Weis der kan læses her – Tusind tak for muligheden, Micky!

Inden vi går helt i gang

 … vil jeg fortælle dig, hvilke virksomheder der bør have en podcast. Det korte svar er i mine øjne ALLE! Men, og der er et men, da hele præmissen for at have en podcast er afgørende: Hvis du ser din podcast som én stor annoncerings- og salgskanal for din virksomhed, vil du opleve, at lytterne flygter og dermed får du intet ud af det hårde arbejde. Hvis du derimod sætter dine (kommende) lyttere, kunder og følgeres behov først og fokuserer på ”Hvilken værdi kan jeg tilbyde dem med min podcast?” vil jeg mene, at du er på helt rette spor og bør starte dit eget show.

Podcasting er et medie, vi tager med i vaskehuset og på farten

Ja, okay, måske vasker du ikke tøj i et vaskehus som jeg. Det, jeg mener er, at podcasting i høj grad er et medie, som lytterne bruger, når de visuelt fokuserer på noget andet, eksempelvis rengøring, tøjvask og transport.

I 2019 svarede danskerne på, hvornår de lytter til podcasts. 58% svarede i hjemmet og 81% mens de transporterer sig fra A til B, enten på cykel, i bil eller med offentlig transport (kilde: www.podcaststats.dk)

Det er én af de helt store styrker, mediet har, og én af de helt store forklaringer på, hvorfor du kan fastholde lytterne gennem længere tid, hvilket giver en god overgang til den næste gode grund.

Dine lyttere er med dig (næsten) hele vejen

I 2020 udgav det amerikanske medieforskningsbureau Edison Research sin årlige ”The Infinite Dial”-rapport, hvor de hvert år dykker ned i medieudviklingen. Her konkluderede de, at 80% lytter til det meste eller det hele af en episode. Da en podcastepisode i gennemsnit varer 41 min og 31 sek., (kilde: Dan Misener, Pacific Content) betyder det, at 4 ud af 5 i gennemsnit lytter til min. 31 minutter af din podcast.

Det tal kan jeg i høj grad selv genkende, når jeg gennemgår tal og statistik fra mine egne podcasts.

Hvilke fordele har det så? Det har den klare fordel, at du kan tilbringe kvalitetstid med dine lyttere og dykke både dybere og grundigere ned i din passion sammen med dem, hvilket gør podcasting til det perfekte medie at forklare mere kompliceret stof, som er svært at gå i dybden med i korte videoer eller opslag på LinkedIn, Facebook, Instagram og andre sociale medier. Hvorfor ikke bruge podcasting til at fortælle, hvordan din virksomhed bidrager til den grønne omstilling og er bæredygtig, eller til at forklare fremtidige tendenser indenfor din branche, om det så er marketing, rekruttering eller ledelse, du arbejder med?

Helt så ligetil er det dog ikke. Kampen om lytterne bliver kun hårdere, og derfor kræver det selvfølgelig, at du mestrer storytelling og formidling for at fastholde lytterne, men også værtsrollen. Værten har enorm betydning for en podcasts succes.

En undersøgelse fra Edison Research (2020) viser at 80 % lytter til det meste eller det hele af en podcast episode. Det viser at det er engagerede og dedikerede lyttere der vil lytte med, hvis du starter din egen podcast

Du opbygger tillid til dig og din virksomhed

Der er mange måder at positionere sig på som ekspert, bl.a. gennem video og blogindlæg, som jeg selv bruger meget tid på at læse, selvom jeg er stor fortaler for potentialet i lyd.

Den store forskel på blog og podcasts er, at via lyd positionerer du dig ikke bare som ekspert. Du opbygger tillid til dig som person og skaber en personlig relation til dine lyttere. Dette lader sig gøre, fordi hjernen er indstillet til at være følsom overfor den menneskelige stemme og de følelser, den udtrykker. Det gør dét at tale direkte ind i ørerne på dine lyttere til en af de mest kraftfulde, personlige og autentiske måder at kommunikere med dem på, og jo større en personlig relation de opbygger til dig og din virksomhed, jo større er chancen for, at de enten selv køber eller anbefaler andre at købe dit produkt/ydelser.


Du kan genbruge dit indhold

 Din podcast skal og bør ikke stå alene. Den skal være en integreret del af din content marketing, og på den måde kan du slippe for at genopfinde den dybe tallerken hver gang, du skal lave godt indhold til dine følgere på sociale medier, nyhedsbreve etc.

Der er flere måder at gøre det på:

  • Gør dine podcasts til YouTube-videoer, men ikke bare hvor du udgiver dem med et stillbillede, som flere podcastere forsøger sig med. Det giver ingen views! Min klare anbefaling er, du filmer podcastoptagelserne fra flere vinkler, sørger for at I sidder i lækre omgivelser og bruger den nødvendige tid på videoredigering, der gør det mere dragende for dine lyttere at følge med på YouTube. Hvis du vil se et ”best practice”-eksempel på dette, anbefaler jeg dig at følge og se, hvordan Joe Rogan gør i The Joe Rogan Experience.
  • En anden klar anbefaling er også, at du enten får dine episoder transkriberet eller omdannet til et blogindlæg. Ikke alene hjælper det dig med at skabe godt SEO-indhold, men det gør det også interessant for de følgere, der foretrækker det skrevne medie at følge med på din blog.
  • Jeg vil godt vædde med, at du gennem en hel episode kommer med 10-20 gode keypoints. De er guld værd for dine følgere på sociale medier, og du skal bruge dem til at trække potentielle lyttere fra de sociale medier over på din podcast. Der er flere måder at gøre det på: enten ved at dele små klip fra dine videooptagelser eller bruge værktøjet Headliner.app, der gør det muligt for dig at lave visuel content ud af små lydbidder.
Udvid dit netværk og tiltræk de kunder, du vil arbejde med

 Denne gode grund er hovedsageligt rettet mod små og mindre virksomheder, da podcasting er en perfekt indgangsvinkel til de personer, du ønsker at lave forretning og samarbejder med. Det gør du ved at invitere eksperter og markedsledere indenfor din branche til at deltage i din podcast. På den måde skaber du gode og relevante relationer.

Nu tænker du sikkert: ”Hvorfor skulle de deltage i min kommende podcast, hvor jeg ikke kan love en stor lytterskare?” Dér må jeg bare garantere dig, at det vil de gerne. Måske får du et par enkelte afvisninger, men langt størstedelen elsker at dele ud af deres passion idet, at det giver mulighed for yderligere eksponering – også selvom din podcast ikke har flere tusind lyttere, men det kan jo være, den får det?

Har de først sagt ja til at deltage i din podcast, får du serveret en unik mulighed for at etablere en stærk og personlig relation. I mødes ikke bare og optager. Nej, oftest smalltalker man over en kaffe både før og efter en optagelse, hvor du får lov til at gøre et godt indtryk ved at præsentere dig og din virksomhed. Allerede dér er du foran på point!

Fortæl de gode historier og øg tilliden til dit brand

Tidligere har jeg været inde på hvorfor og hvordan, podcasting kan være med til at forklare kompliceret stof – eksempelvis, hvordan din virksomhed bidrager til den grønne omstilling og bæredygtighed.

Jeg mener, at du skal bruge mediet til at fortælle gode historier. En undersøgelse (juni, 2020) fra Teknologisk Institut viser, at 20 pct. af danske virksomheder arbejder målrettet med FN’s 17 verdensmål. Hvorfor ikke fortælle omverdenen, jeres kunder og følgere, hvordan I helt konkret gør det via et format og på et medie, hvor dine lyttere er ekstremt loyale?

De vil elske at lytte til, hvordan du bidrager til en bedre verden.


Læs også gerne:


Hvad er en podcast? Og hvordan lytter jeg til dem?

Det giver jeg dig svaret på i dette blogindlæg, hvor du også får et række gode anbefalinger at starte ud på, samt svaret på hvordan du kommer i gang.


Blogging vs Podcasting

Bør jeg vælge en blog eller en podcast? Det er ofte et spørgsmål man støder på om man enten bør starte en podcast eller en blog, og jeg er ikke sikker på jeg kommer til at give dig det endelige svar i dette opslag, for hver især har de sine åbenlyse styrker.


5 dårlige undskyldninger

Det kan virke som en uoverskuelig proces at starte en podcast op, men der findes et modsvar til de dårlige undskyldninger og dem får du serveret her

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077