Gode grunde til din virksomhed bør starte en podcast

Du er nysgerrig på formatet, men søger svar på hvorfor din virksomhed bør have en podcast? Det forsøger jeg at svare dig på i denne blog.

Du laver content der er perfekt på farten

Det eneste format hvor du kan fange danskernes opmærksomhed, mens de visuelt er fokuseret på andet, er gennem podcasting. Overvej hvilke muligheder det åbner, at du kan dele dine tips og know-how mens lytterne kører til og fra arbejdet, gør rent, laver mad og står på løbebåndet i fitness. Det kan du ikke på samme måde med dit nyhedsbrev, blog, video eller SoMe posts.

En undersøgelse fra Edison Research viser, at 74% i USA lytter til podcasts for at lærer noget nyt. Jeg ved ikke hvordan tallene ser ud i Danmark, men hvis det bare er nogenlunde det samme vil det sige at du har en fremragende mulighed for at lave masser af lækker content der giver en masse værdi til dine lyttere og på den måde kan brande din egen virksomhed. Et godt eksempel på dette er Marketing Brief, hvor to eksperter deler tips og tricks indenfor online markedsføring i korte afsnit på 10-20 min. Den er blandt de mest lyttede business podcast og har givet både lytterne og værterne selv stor værdi.

Du producere også en masse godt content til din online markedsføring

Content is king! Du har gennem podcasting mulighed for at producere fremragende content til dem der foretrækker video og lyd, men også dem der foretrækker at fordybe sig i en god artikel eller blog. Gary Vee fortæller i følgende citat hvordan denne fremgangsmåde også er en del af hans egen ”Content Stratey”:

“.. my team is able to repurpose that one piece of content into dozens of smaller pieces of content, contextual to the platforms that we distribute them to. For example, if you’re not comfortable on video, you could record a podcast. And from that video or audio clip, you can create content for Instagram, Twitter, Facebook, LinkedIn, and more.”

Podcasting er altså perfekt til at ’repurpose content’ der sparer din tid og giver masser af fremragende indhold til din online markedsføring:

  • Artikler/Blogs/Nyhedsbrev med de vigtigste pointer eller refleksioner fra din podcast.
  • Social Media posts: Brug små video- eller lydklip med højdepunkterne fra din podcast episode. Det kan igen være de vigtigste pointer eller små tips og tricks der giver værdi for dine følgere.
  • Optag og send din podcast live på Youtube, Facebook eller LinkedIn, hvis du har adgang til dette.

En undersøgelse fra Edison Research (2020) viser at 80 % lytter til det meste eller det hele af en podcast episode. Det viser at det er engagerede og dedikerede lyttere der vil lytte med, hvis du starter din egen podcast

Du skaber en personlig relation til dine kunder/lyttere

Hjernen er indstillet til at være følsom overfor den menneskelige stemme og de følelser den udtrykker. Det gør det at tale direkte ind i ørerne på dine lyttere/kunder til en af de mest kraftfulde og personlige måder at kommunikere med dem på.

Det er en af de helt store styrker podcasting har og noget din blog, e-mail marketing og SoMe-posts ikke kan levere på samme måde. Du har gennem podcasting en unik mulighed for at skabe autencitet omkring dit brand, samtidig med at dine lytter opbygger en personlig relation til dig, hvis du viser din passion og engagement i podcasten.

Du vil opleve at dine lyttere er engagerede

En undersøgelse fra NewsCred viser at vi i gennemsnit bruger 37 sek. på at læse en blog. En anden undersøgelse viser at 55% bruger 15 sek. eller mindre på en artikel.

Det er helt anderledes med podcasting. En undersøgelse fra Edison Research (2020) viser at 80 % lytter til det meste eller det hele af en podcast episode. Det viser at det er engagerede og dedikerede lyttere der vil lytte med, hvis du starter din egen podcast. Ligeledes giver det dig muligheden for at gå mere i dybden med dit produkt eller ydelser gennem din podcast. Men husk, det handler om skabe værdi gennem podcasting. Ikke at sælge direkte til dine lyttere.

Antallet af podcastlyttere er kraftig stigende

I 2016 lyttede lyttede 8 pct af danskerne ugentlig til podcast. I 2019 var det tal på 24% og jeg kan godt love at tallet fortsætter med at stige. Det er altså et format i stor fremgang.

Potentialet er dog meget større end det. I Danmark er vi langt efter ift. hvor mange der lytter til podcasts. I Australien er tallet på 30% og i USA har hele 51% fra 12 år og opefter lyttet til podcast.

Det spændende er hvordan det ser ud om 5 år.

Podcastmediet har godt fat i det unge segment

I 2019 lyttede hele 31% af 15-31-årige ugentlig til podcast. Det betyder at du gennem podcasting kan fange en generation der har svært ved at se pointen i traditionelle medier, der år efter år taber terræn til de mange streaming-tjenester. De 15-31-årige bruger i alt 10% af deres samlede medieforbrug på traditionel TV. (DR, Medieudviklingen 2019)

Se hvordan jeg kan hjælpe dig og din virksomhed i gang lige her

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077