Den gode vært og det gode interview

Værten i en podcast har en enorm betydning. Nedenstående graf viser, at en dårlig vært har større betydning for, om en lytter fravælger en podcast end dårlig lyd. Det handler ikke bare om, at lyden er god. DU skal også være god.



Derfor har værten enorm betydning

Se lige hvor mange danskere der vil stoppe med at lytte til din podcast, hvis du ikke er en god vært.

Du kan have fulgt råd i andres blogs til punkt og prikke, og den viden, du deler, kan være uvurderlig for andre, og konceptet kan være skarpt formuleret, men hvis du ikke taler passioneret om emnet eller lader din personlighed skinne igennem, vil lytterne ikke opbygge den vigtige relation til dig. Føler de ikke din personlighed og passion, er det langt fra sikkert, at du kan fastholde dem.

Et godt råd er at optage en eller flere dummy-episoder, hvor du finder trygheden ved at sidde bag mikrofonen. Lyt hver dummy igennem, vær kritisk overfor dig selv og vurder, om du formidler din viden på en fængende måde. Du kan også bede om feedback fra flere af dine potentielle lyttere og høre, hvad de mener.

Selvfølgelig skal der være plads til udvikling og forbedring, det er klart, men jo skarpere podcasten er fra start, jo større chance er der for, at lytterne vælger den næste episode – og den næste efter den.

Det gode interview

Lad os starte med at få på plads: Hvad er et interview? Jeg har fundet denne definition af et interview på Århus Universitets hjemmeside: “Interviewet er et effektivt redskab, hvis du ønsker en detaljeret forståelse for en eller flere personers forestillinger, holdninger, motivationer, oplevelser osv. Det er simpelthen en god idé at spørge folk, hvis du er interesseret i deres verdenssyn. Grundstrukturen er en samtale mellem interviewer og respondent.”

I mine podcasts har jeg relativt få åbne spørgsmål forberedt, men de danner alligevel rammen for interviewet. Ved at have få spørgsmål forberedt, giver det mig tiden og overskuddet til at lytte, samt spørge dybere ind til en bestemt følelse, citat eller budskab.

Du kan sagtens stræbe efter at dit interview føles som en improviseret samtale, men for at det lykkes skal du have en viden om emnet og gæsten – og det kræver forberedelse. Ligeledes giver den fornødne viden om et emne indenfor et bestemt område også muligheden for at gå mere i dybden og stille de helt rigtige spørgsmål.

Som en god kon-kollega beskriver det så godt: ”Du vil gerne dybere ind på et emne, end det lytterne selv kan google sig frem til”


Forberedelse og research

Det første du skal gøre, er selvfølgelig at vælge et emne du vil have med i din podcast og hvilken værdi denne episode skal give dine lyttere.

I Mit Liv.. og Veteranhistorier stræber jeg efter hvad jeg kalder ”evergreen”-episoder. De er et emne uden aktualitet, men som altid vil være relevant for den interesserede lytter. Borgen Unplugged, Han Duo og Her Går Det Godt er eksempler på podcast med det aktuelle i fokus.

Herefter skal du meget grundigt udvælge den person du mener er interessant at invitere i podcasten for at snakke om emnet. Det skal virkelig være en god fortæller – og det behøves man ikke være kendt for at være. Mine bedste afsnit er med personer der ikke er medievante, men ingen tvivl om at kendte mennesker skaber større opmærksomhed omkring din podcast.

Ligeledes skal du være meget kritisk omkring hvor du finder din research. Det gavner hverken dig, din podcast eller gæsten, at du fremlægger fake news og spørgsmål der ikke er faktuelt korrekte.


Spørgeteknik

Det at stille de rigtige spørgsmål på det rigtige tidspunkt, er en disciplin jeg konstant udvikler. De spørgsmål, hvor jeg har fået de bedste og mest ærlige svar, er kommet til mig ved at lytte og spørge ind til specifikke følelser eller budskaber. Derfor skal du som fornævnt give plads til de uddybende spørgsmål i dine interviews. Men grundlæggende er der 4 gode råd til at stille de helt rigtige spørgsmål:

  1. Gør det klart hvad du vil med dine spørgsmål. Stil neutrale spørgsmål hvis du fx blot vil indsamle information.
  2. Stil åbne spørgsmål hvis du gerne vil have uddybende svar, fx spørgsmål der starter med hvordan, hvorfor og hvad?
  3. Lukkede spørgsmål er gode, når du enten vil have nogen til at træffe en beslutning eller fx få be- eller afkræftet en fortolkning.
  4. Det er en god idé at gentage eller stille opsummerende spørgsmål. På den måde viser du, at du aktivt lytter til besvarelserne. Det er klart den sværeste disciplin at lytte og stille spørgsmål til det gæsten fortæller, men det er de spørgsmål der gør interviewet mere levende. Du kan også inddrage dine egne erfaringer og holdninger her.


Forbered gæsten på dine spørgsmål

Send gerne spørgsmål eller vinkel på emnet til dine gæster inden interviewet. Selvfølgelig er de eksperten på det, du skal tale med dem om, men det er god stil og de får mulighed for at forberede svar der kun gavner indholdet i episoden. Forbered også gerne kritiske spørgsmål. Bare Husk! Du er ikke journalist på Ekstra Bladet eller BT, hvor dit primære job er at være kritisk overfor magthaverne og deres beslutninger. Det skal være en god oplevelse at deltage i din podcast.


Sørg for at være den gode vært

Den gode vært er imødekommende, kommer ikke forsent til en aftale og er rigtig godt forberedt. Du ved præcist hvad det er der skal ske og har en stor portion overskud. Der er styr på teknikken og gæsten føler sig godt tilpas i dit selskab. Sæt jer ned sammen og snak om alt eller ingenting. Det kan være vejret, aktuelle nyheder, hvad du og din gæst går over laver osv osv. Det gør gæsten mere afslappet, at han/hun lærer dig lidt bedre at kende og dermed øger du også chancen for, at de føler sig godt tilpas i dit selskab


Gennemgå spørgsmålene

Når I har small-talket, så gennemgå hurtigt dine spørgsmål og hør gæsten efter om han/hun tænker det er den rette vej at gå i interviewet. Oftest svarer de ja, for de er forberedt på hvad du vil spørge dem om. Og det signalerer også igen at du har helt styr på det interview i netop skal til at foretage jer.


Gøre opmærksom på, at fejl og formuleringer kan klippes ud

Det hjælper på gæstens mulige nervøsitet at du fortæller at host, et langt øhhhh eller en fejl i formuleringerne kan klippes ud/tages om. Sig til dem at de blot skal holde 2 sek. pause og fortsætte med deres svar. Det hjælper også dig når du skal redigere afsnittet.


Byd gæsten velkommen

Byd velkommen til gæsten og anerkend at du er glad for han/hun vil være med i din podcast. Det er igen det gode værtskab jeg vil fremhæve her. Du er værten, og en rigtig god idé er at anerkende overfor lytterne, at du er rigtig glad for, at din gæst vil være med i podcasten. Der er ingen tvivl at du som en etableret podcast også er af stor værdi for din gæst at være med, men som ny podcaster er det vigtigt at anerkende at de tager tid ud af kalenderen, for at være med i din podcast.



Sørg for, at det er en samtale.

Du behøves ikke at holde dig til spørgerammen, og stil gerne uddybende spørgsmål til din gæst, hvis det giver mening. Ønsker eller kan gæsten ikke svarer på det, så stil et nyt spørgsmål og kom videre og klip ud ved redigering. Men hvis du holder dig 100% fokuseret på din spørgeramme, kan du risikere at det bliver et stift interview, hvor du går glip af en masse gode samtaleemner.

Ved samtalen mærker lytterne dynamikken mellem jer og det er her de magiske øjeblikke og guldkorn opstår. De øjeblikke som lytterne husker og som siger en hel del om jer som personer.

Eksempelvis har jeg haft en samtale med Bastian Overgaard omkring ”Top 5 tabere på det danske arbejdsmarked”, hvor han fremhævede de oversete styrker ved introverte. Og her spurgte jeg ham, som et uddybende spørgsmål, om han selv var en af taberne. Han var ikke forberedt på det, men den gode kemi mellem ham og jeg gjorde, at han svarede utroligt ærligt på spørgsmålet og det var måske det bedste svar jeg fik i vores interview.


Anerkend gæsten

Og det gøres bedst med et nik, et mmm og et ja, således de føler, at du lytter. Dog ikke for meget, men heller ikke for lidt! Og det bringer os videre til det næste:


Vær nærværende.

Sid ikke at kigge på dit ur eller swipe på din telefon – hold øjenkontakt. Der er ikke noget værre end en vært, der ikke er nærværende – og din gæst vil heller ikke værdsætte det. Husk at gæsten du sidder med, er ambassadør for din podcast og kan sprede en masse good vibes omkring den. Det kan du gå du glip af, hvis oplevelsen ved at være med ikke er positiv.


Styr samtalen

Jeg har været utrolig dårlig til dette, men det er et godt råd at overholde tiden og ikke komme ud på for mange sidespor. Tænk hvis du går over tid og din gæst er nødt til at komme videre, og du har ikke fået svaret på dit vigtigste spørgsmål. Det duer ikke. Heldigvis har jeg ikke oplevet dette, når jeg har været dårlig til at styre samtalen. Men de episoder jeg har udgivet i ledelse gennemtænkt der ligger på over 50 min er fordi jeg ikke formåede dette.


Afbryd ikke!

Det er nok det bedste råd jeg kan give: Lad hinanden tale ud. Prøv at se Debatten og se hvor dårlig stemning der er, når deltagerene og Clement afbryder hinanden. Og du får ikke noget ud af det udover en utilfreds gæst.


Interviewet er nu slut, og jeg præsenterer her hvad jeg altid sørger for efter et endt interview

  • Anerkend og tak gæsten for at være med endnu engang
  • Spørg også gerne gæsten har noget at tilføje omkring det der netop er blevet optaget. Det kan være de kommer i tanke om et stykke af interviewet de ikke var tilfredse med eller, at de ved en fejl fik nævnt et navn eller virksomhed de ikke burde have nævnt. Tilbyd at optage stykket forfra eller sig, at det klipper du selvfølgelig bare ud.
  • Spørg altid om de vil have tilsendt afsnittet inden udgivelse. Nogle siger ja, andre siger nej. Og så kommer problematikken omkring; skal du droppe episoden, hvis gæsten alligevel ikke ønsker det bliver udgivet? Der vil mit svar være: ”Ja.” – Det gavner hverken dig, gæsten eller din podcast at du alligevel udgiver det. Spørg dog gerne i om skal optage om, eller om du i redigeringen kan gøre noget for at gæsten skifter holdning.
  • Spørg gæsten allerede efter interviewet om de vil dele det når det bliver udgivet. Så får du ligesom en bindende mundtlig aftale på det og det styrker din markedsføring.
  • Hvis du i forvejen ved hvornår afsnittet bliver udgivet, så fortæl det endelig til din gæst med det samme. Og aner du det ikke, så vær ærlig omkring det, men at du giver dem en heads-up.

Læs også gerne:


Gode grunde til din virksomhed bør have en podcast

Du er nysgerrig på formatet, men søger svar på hvorfor din virksomhed bør have en podcast? Det forsøger jeg at svare dig på i denne blog.


Hvad er en podcast? Og hvordan lytter jeg til dem?

Det giver jeg dig svaret på i dette blogindlæg, hvor du også får et række gode anbefalinger at starte ud på, samt svaret på hvordan du kommer i gang.


Blogging vs Podcasting

Bør jeg vælge en blog eller en podcast? Det er ofte et spørgsmål man støder på om man enten bør starte en podcast eller en blog, og jeg er ikke sikker på jeg kommer til at give dig det endelige svar i dette opslag, for hver især har de sine åbenlyse styrker.

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077