5 undskyldninger der forhindrer dig i at podcaste

Det kan virke som en uoverskuelig proces at starte en podcast op, men der findes modsvar til de dårlige undskyldninger og dem får du serveret her:

Hvorfor skulle nogle lytte til min podcast?

Indrømmet – det var også i mine tanker da jeg overvejede at starte Ledelse Gennemtænkt. Og ja, du skal ikke regne med at få 2000 lyttere den første dag. Jeg kan huske at jeg havde 50 lyttere den første dag – fratrukket venner og familie som lyttede til podcasten i medlidenhed, så ender vi nok på 20-30 lyttere, der ikke havde en relation til mig.

Selvfølgelig skal det være et mål for dig at opbygge en lytterskare, men det gør du kun ved at være vedholden og elske det du taler om podcasten. Du skal både som hobby-podcaster og virksomhed lave godt content og virkelig brænde i gennem overfor dine lyttere.

Men jeg er af den overbevisning, at dine mål alene ikke bør handle om antallet af lyttere. Det bør også handle om at skabe værdi. Du skal slet ikke sammenligne dig lyttermæssigt med de brede formater, hvis du laver en podcast om jagt og fiskeri. Jeg har for længe siden accepteret at jeg med min podcast Ledelse Gennemtænkt ikke kommer i top 100 podcasts i Danmark, da min podcast handler om ledelse. Det er ikke noget der interesserer den brede befolkning, men derfor skal jeg stadig sørge for at skabe værdi for mit segment alligevel.

Derfor er dog stadig muligt at starte fra bunden som et ukendt navn, og ende i top-10 på Spotify og iTunes med +20.000 afspilninger hver uge. Her kan vi fremhæve Vanvittig Verdenshistorie som et eksempel. De har også gjort al rigtigt – De leverer sindssygt godt indhold, de har efter deres relaunch i januar 2019 hvert vedholden med et afsnit om ugen, samtidig med de har en personlig relation til deres lyttere, hvilket skaber loyalitet. Og nu laver de også liveshows.

Hovedpointen er: Det skal og bør ikke være et mål alene at opbygge en stor lytterskare, men også at du skaber værdi og godt content til dem som allerede lytter med. Hvis du kan det lover jeg dig at flere og flere vil lytte med uge efter uge.

Jeg har lysten, men ikke tiden

Jo, det tager tid at komme i gang. Jeg tror jeg brugte 10 timer pr. afsnit i starten, da jeg var en kæmpe rookie til alt der indebærer at lave en podcast. Jeg brugte timer på at finde ud af hvordan man interviewer, hvordan jeg ville bygge mine episoder op og den efterfølgende redigering tog også lang tid. Derefter går det nemt og allerede ved episode 4 af Ledelse Gennemtænkt mener jeg selv, at du som lytter kan høre at konceptet er på plads, og at jeg har fundet mere ro i rollen som interviewer.

Lige pt. bruger jeg ca. 1-2 time på forberedelse, 1 time på interview og 2-3 timer på redigering – det vil sige 4-6 timer på en uge kan jeg klare et podcastafsnit på af 30-45 min varighed.

Langt hen ad vejen handler det også om prioritering. Hvis du virkelig har lysten til at lave et godt podcast show, skal du nok finde tiden til det. Du ville også finde nemt finde tiden til en eller flere dates, hvis kvinden eller manden i dit liv inviterede dig ud.

Når du så er kommet i gang, er der flere råd jeg kan for at du undgår ”podfading”, som det hedder i podcast sproget. ”Podfading” er den langsomme død for din podcast, hvor du negligerer din podcast til den ikke længere er aktiv. Derfor vil jeg give dig 3 råd til at være vedholden:

  • Gør det nemt for dig at producere en episode. Lad dit udstyr så fremme, således du nemt kan komme i gang og lav din egen klippeskabelon, der gør det nemt for dig at redigere og opbygge et afsnit.
  • Udgiv i sæsoner – Den model valgte jeg, da jeg arbejdede og tog uddannelse samtidigt. Den første sæson var på 10 afsnit og 2. sæson var på 14 afsnit.
  • Er det for meget at udgive hver uge, kan du overveje at udgive hver anden uge eller en gang hver måned.

Det handler om at tænke anderledes. Jeg havde ikke den største viden om ledelse, men jeg havde et andet stærkt våben: Min nysgerrighed, som blev en stor del af konceptet i Ledelse Gennemtænkt

Jeg har hverken udstyret eller et studie

For det første.. Et studie? Tror du at jeg har et studie? Jeg sidder på mit lille kontor, som er et skrivebord på mit soveværelse. Men jeg mener alligevel at jeg kan levere kvalitetsspeak af god kvalitet. Det kræver ikke et studie at levere fremragende lyd. Sidder du og optager i et rum fyldt med en masse rumklang, kan du dække dig selv og mikrofonen med et tæppe eller placere et par puder foran mikrofonen.

Ift. udstyr kan du kan købe en Blue Yeti mikrofon og være i gang for ca. 1.500 kr. Det er billige penge for en kvalitetsmikrofon, som flere podcastere bruger.

Det kan jeg da ikke finde ud af

Jeg forstår din bekymring og jeg havde de samme tanker.

Jeg kan fortælle dig lidt om hvordan jeg fik bug med de tanker. I mit tilfælde var jeg bare en helt almindelige mellemleder der ville udfordre de ”kloge i klassen”, som formidler ledelse i deres podcast. Jeg lyttede til Fremtiden Ledelse to go og Medianos Bossword og tænkte: Hvad gør jeg? De har virkelig godt styr på det og ved hvad de snakker om.

Men så handler det bare om at tænke anderledes. Jeg havde ikke den største viden om ledelse, men jeg havde et andet stærkt våben: Min nysgerrighed, som blev en stor del af konceptet i Ledelse Gennemtænkt. Jeg tænkte: Hvorfor ikke lave en podcast, hvor min nysgerrighed er omdrejningspunktet? Og sådan opstod Ledelse Gennemtænkt. En ledelsespodcast hvor vi alle bliver klogere på ledelse.

Hvorfor skulle nogle have lyst til at deltage i min podcast?

Nu siger jeg noget lynhurtigt. Jeg kan tælle på en hånd hvor mange afvisninger jeg har fået. Ellers krævede det kun et telefonopkald eller mail for at få Stine Bosse, Bastian Overgaard, Imran Rashid, Mikael Kamber, Torben Wiese og alle de andre med i podcasten. Efter jeg er vokset, er det kun blevet nemmere at få gæster med i podcasten.

Det vigtige er at du præsenterer en mening med, at de deltager i din podcast og et budskab, som både giver dig, din kommende gæst og lytterne værdi.

Skal jeg hjælpe din virksomhed i gang med en podcast, så klik ende her

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077