5 gode råd til en succesfuld podcast

Hvilke faktorer er altafgørende i jagten på en succesfuld podcast? For selv efter du har opbygget konceptet og optaget og redigeret det første afsnit, betyder det ikke, at det hårde arbejde stopper. Nu bliver din tålmodighed virkelig sat på prøve. Derfor vil jeg i denne blog give dig de 5 bedste råd til at sikre en succesfuld podcast.

#1 – Opbyg en solid plan for din podcast

Podcastmarkedet boomer. Flere og flere starter sin egen podcast og du ved helt sikkert allerede, at du ikke er den eneste der starter en podcast med fokus på eksempelvis: marketing, ledelse eller danmarkshistorien. Derfor er det vigtigt du lægger en masse tanker bag din podcast, før du trykker på record knappen og jeg vil råde dig til at følge denne plan, som er inspireret af de tanker jeg har lagt i forarbejdet til mine podcasts:

  • Step 1: Personlige ressourcer
  • Step 2: Dit podcastprodukt
  • Step 3: Markedsbeskrivelse
  • Step 4: Markedsføring
  • Step 5: Alt det praktiske
  • Step 6: Podcastens mål og udvikling

Step 1: Personlig ressourcer

Hvorfor vil du podcaste?

Hvorfor vil du podcaste? Er dit mål at opbygge et stort netværk og pleje dit eget personlige brand? Eller vil du bare dele din passion med andre der deler sammen passion? Der kan være mange grunde til at du gerne vil i gang med podcasting. Det kan også være du bare synes det lyder fantastisk sjovt at have sit eget show – og jeg lover dig, det er det virkelig også. Men det er vigtigt at

Har du den nødvendige viden og kompetencer?

Har du den nødvendige viden og kompetencer for at kunne gå direkte i gang med din podcast? Det kommer selvfølgelig han på om du positionerer dig som ekspert eller påtager dig interviewrollen i din podcast. Ift. at have de rette kompetencer, var jeg i mit tilfælde nød til at spørge mig selv: Jakob, med ”Mit Liv..” bevæger du dig ud i noget der normalt kræver en uddannelse i journalistisk at mestrer – nemlig portrættering – er du overhovedet i stand til det?”

Hvad er dine styrker og svagheder?

Jeg måtte i starten fokusere på hvordan andre med et lignende format har gjort. Så før jeg gik i gang med de første samtaler, har jeg været i gennem alle afsnit af Indefra med Anders Agger, mange timer af programmet det Næste Kapitel og læst artikler om det at portrættere. Det var teknikken jeg skulle researche på, da jeg vurderede, at jeg som person er imødekommende og nærværende nok til at mine gæster ville åbne sig op.

Men det samme bør du gøre, hvis du eksempelvis skal interviewe gæster. Du bør sætte dig ind i hvordan et godt interview er bygget op.

Step 2 – Dit podcastprodukt

Hvad skal din podcast handle om?

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Men det er selvfølgelig et af de spørgsmål du skal have et rigtig godt svar på før du kommer rigtig godt i gang.

Hvilket format vælger du?

Vælger du solo-, interview-, co hosted-, panel- eller story telling-formatet? Det kan du også være du har fundet et helt andet format du synes virker spændende. Du kan høre mere om de forskellige formater ved at tilmelde dig mit onlinekursus i podcasting

Hvor langt skal hvert afsnit være?

Ifg. Podcaststats.dk foretrækker størstedelen at længden på et afsnit er 10-30 min og herefter 30-45 min. Men ønsker du at gå mere i dybden omkring et emne findes der også succesfulde podcasts på over en time. Min egen erfaring er, at jeg blot deler podcasts på over en time op i flere bidder. Det gør jeg eksempelvis med et afsnit af Mediano, der oftes tager 1,5 time og Han Duo, hvor hvert afsnit tager 2-3 timer.

Hvad skal navnet være på podcasten?

Det er selvfølgelig ikke et krav at det skal være på plads inden du går i gang, men jeg mener det er en god idé, for så får din podcast en identitet. Og i mine øjne er det også en god idé, at det du beskæftiger dig med, er en del af navnet. Det betyder at din podcast er blandt de første hits når lytterne f.eks. søger på en bestemt genre. Et godt eksempel er min egen podcast ’Ledelse Gennemtænkt’, som er blandt de første hits når lytterne søger på ledelse.

Hvad skal de 5 første emner i podcasten være?

Det er her du virkelig skal overveje hvordan du skabe værdi for lytterne udefra disse 5 første emner. De 5 første afsnit er alfa og omega, hvis du skal fastholde interessen for din podcast.

Hvordan lyder din elevatortale?

Det er her du skal skrive den famøse elevatortale på 15-30 sek., hvor du samler alle dine flyvske tanker til meget få sætninger der beskriver hvorfor lytterne skal vælge din podcast. For man ved selvfølgeligt godt helt overordnet, hvorfor og hvad podcasten skal handle om, men man har sjældent formuleret det klart og firkantet for sig selv. Det er typisk det der kommer til at stå i dine show notes til podcasten. Til Mit Liv.. fik jeg samlet mine tanker til dette: ”På mange måder kan jeg betragtes som meget gennemsnitlig. Jeg er fraskilt, far til to og tilværelsen blev i mange år betalt af et helt almindeligt lønmodtagerjob. Men i ”Mit Liv..” drager jeg ud i landet for at høre om en række atypiske danskers liv. Jeg stiller de nysgerrige og nærgående spørgsmål i forsøget på at komme helt tæt på.”

Hvordan ser din opbygning ud?

Der findes uendelige muligheder for hvordan du opbygger din podcast, men det er vigtigt at du har en struktur som du holder i hver episode og det er fordi lytterne skal lærer dit format at kende og det giver dem tryghed hvilket gør de vender tilbage igen og igen.

Hvor ser du din podcast om 1 år? Hvor ser du din podcast om 3 år? Måske drømmer du om at din podcast har styrket din position i din branche, om det så er marketing, ledelse, jagt og fiskeri eller tv og film.

Step 3: Markedsbeskrivelse

Hvem er din målgruppe?

Det er vigtigt, at du kender og taler direkte til din målgruppe. Med Mit Liv.. forsøger jeg med et bredt format, som gerne skulle omfavne den primære lyst til at høre en god historie. Modsat Ledelse Gennemtænkt, hvor min målgruppe er mere snæver; nemlig upcoming og erfarne ledere med lysten til at udvikle sig. Har du defineret en målgruppe ved du også hvad du skal fokusere på i din podcast, for at tiltrække dem. Og husk, jo mere du ved om din målgruppe, jo nemmere er det at lave godt content til dem.

Hvad er dine muligheder i din kategori?

Starter du en podcast om marketing befinder du dig bestemt ikke på et nyt marked, men du skal bare finde ud af hvorfor dine lyttere så skal vælge dig fremfor de etablerede som Help Marketing, Marketing Brief osv. Med Mit Liv.. håber jeg, at jeg har fundet et nyt sweet spot hos danskerne, da der på dette tidspunkt hvor jeg optager det, ikke ligger en podcast i top 200 med et lignende koncept.

Hvem og hvad er det helt præcist dine konkurrenter kan?

Hvad er deres stærke og svage sider? Byg videre på deres stærke sider og bliv endnu bedre hvor de står svageset uden at blive en kopi selvfølgelig. For det vigtigste spørgsmål du skal kunne svare på er stadig: Hvordan kan mine podcast leverer værdi til mine lyttere?



Step 4: Markedsføring

Her følger de bedste råd til markedsføring af din podcast på et lille budget

  • Bliv ved med at minde dine lyttere på at de skal anmelde, rate og subscribe til din podcast i hvert afsnit. Det er langt fra alle der lytter med, som har subscribed til podcast. Og jo flere subscribers, reviews og ratings din podcast får, jo mere synlig bliver den.
  • Fortsætte med at lave indhold til 2 eller flere posts på sociale medier. Det er en nødvendighed og det er tydeligt at de uger jeg ikke har markedsført min podcast, at lyttertallet falder. Brug headliner eller Canva til at lave interessant content til podcasten.
  • Du kan også overveje, om du i jagten på lyttere skal betale for annoncering den første tid eller som en kontinuerlig del af din markedsføring. Det er klart den nemmeste måde at nå ud til flere potentielle lyttere. Jeg vil anbefale dig at lytte til episode 390 af podcasten Marketing Brief, som gennemgår Facebook-annoncering. Undersøgelser har dog vist, at det er dyrt at anskaffe sig lyttere gennem annoncering på sociale medie.
  • Du kan skrive en blog om dine episoder i din podcast og udgive på dit website. Der kan du skrive lidt om episoden, tilføje en webplayer og præsentere din gæst. For at tilføje en webplayer skal du finde din embed code skal du følge pilen på nedenstående billede, hvor du vil blive ført til en side med et script du kan indsætte på dit website.
  • Du kan også starte et nyhedsbrev, som lytterne kan tilmelde sig på dit website eller bruge din podcast som content i dit allerede eksisterende nyhedsbrev.
  • For at få din podcast ud til flere kan du indgå et samarbejde med en mediepartner hvor i deler hinandens content. Det kan være, at de som en tak for at du vil nævne dem i din podcast, markedsfører din podcast på deres website og/eller nyhedsbrev. Der er virkelig mange nye lyttere at hente den vej i gennem.
  • Men den virkelig gode markedsføring kommer igennem dine ambassadører. Dem der synes du gør så godt et stykke arbejde, at de vil bruge deres kanaler til at markedsføre din podcast. Jo flere du kan få af dem jo bedre. Efter noget tid vil du helt sikkert modtage positive beskeder fra lyttere der fortæller, hvor stor glæde de har din podcast og det vil være oplagt at få dem til at dele deres oplevelse på de sociale medier.
  • Du kan også skabe et helt community. Der ligger virkelig meget arbejde bag dette, men du kan oprette en facebookgruppe, hvor dine lyttere kan stille dig spørgsmål, hvis nu din podcast f.eks. beskæftiger dig med SEO.
  • Du skal fortsætte med at bede din gæster dele din podcast. Det skal simpelthen være et krav, hvis de vil være med og du må gerne rykke dem for det, hvis de ikke har gjort det. Gør det gerne klart allerede før interviewet, for det er sammen med ambassadørerne det bedste gratis markedsføring du kan få.
  • Tilsidst skal du så vidt muligt takke ja til at medvirke i andres podcast. Det er en fremragende måde at fortælle potentielle lyttere hvad din podcast kan. Husk selvfølgelig at nævne din podcast.



Step 5 – Alt det praktiske

Du skal nu besvare nogle af de praktiske spørgsmål der hører med til at kører et godt podcastshow.

Hvor ofte vil du udgive?

Vil du udgive hver uge, hver anden uge eller måske en gang om måneden? Det er overvejelser du skal gøre dig nu. Jeg udgav Ledelse Gennemtænkt en gang om ugen, for jeg optagede interviews online, mens den er simpel at redigere. Det er noget andet med ‘Mit Liv..’. Episoderne er længere, jeg skal mødes med den enkelte gæst og redigeringen tager længere tid. Derfor har jeg valgt at udgive den ca. en gang om måneden.

Hvornår vil du optage og redigere?

Med en upcoming interview-podcast kan det være svært at svare på hvornår du vil optage, da det ikke er sikkert dine gæster kan på samme tidspunkt. MEN! Sidder du nu med en Solo podcast eller en Co-hosted podcast, kan i aftale en fast dag hvor du/i optager. Ift. redigeringen kan det også være svært at svare på og måske er det bedste svar: Når du har tid, men her kan det også være en bestemt dag på ugen du vælger at redigere.

Vil du optage onlineinterviews? Invitere gæsten hjem til dig? Eller optage ude hos gæsten?

En af de klare fordele ved at optage online interviews er at det er nemt. Du kan sidde derhjemme og foretage et eller flere interviews i løbet af en dag. Til Ledelse Gennemtænkt kan jeg snildt optage 4 eller interviews i løbet af en dag og har på den måde til en måneds udgivelse.

Du vil også opleve din gæster er mere fleksible. Det er klart nemmest for dem at sidde på kontoret eller derhjemme og foretage et interview. På den måde gør online interviews det nemmere at planlægge interviews.

En af de klare ulemper der er, er selvfølgelig et dårligere output. Nu skal jeg ikke lave dårlig reklame for min podcast Ledelse Gennemtænkt, men du vil opleve at lyden er dårligere end et interview der foregår face-to-face.

Det er bare ikke det samme at optage online, som det er optage at face-to-face, for du opfanger ikke gæstens kropssprog gennem online interviews, hvilket er en væsentlig del i det at kommunikere med hinanden. Og så den sidste er at forbindelsen kan svigte. Jeg har oplevet det meget få gange, men når det sker, er det op ad bakke.

Har du midlerne til at uddelegere opgaver?

Virker det uoverskueligt med markedsføringen og/eller redigeringen kan dette sagtens uddelegeres. Du skal bare være forberedt på at det bliver endnu en omkostning. Kan du finde en studentermedhjælper der kan hjælpe med markedsføringen og en som mig der kan hjælpe dig med redigeringen, kan du sparer en masse tid. Er i flere om podcasten, eksempelvis i en panel- eller co-hosted podcast, kan I også uddelegere opgaver mellem jer.



Step 6: Podcastens udvikling

Planen er lagt for alt det praktiske, og det er nu du skal være ærlig omkring dine målsætninger for din podcast. Du har allerede lagt overvejelser i dette i idéudviklingen, men efter at have lagt en plan for alt det praktiske skal du måske nedjustere eller opjustere forventningerne?

Hvad er din målsætning med podcasten?

Du kan bygge din målsætning op omkring SMART, der er et specifikt, målbart, attraktivt, realistisk, og tidsbestemt mål. Et eksempel kunne være; ”Jeg vil have min. 10.000 afspilninger inden året er omme” Det kan også være uSMARTE mål som: Jeg ønsker at have det sjovt og underholde.

Jeg havde ikke et specifikt mål i starten af min podcastkarriere – Min primære drivkraft har været at skabe værdi for mine lyttere, som jeg får bekræftet at jeg gør, når nogle lyttere er så søde at skrive en sød besked eller en anmeldelse. I min optik er begge dele helt fint og du kan også sagtens vente med at sætte et SMART mål til du ved om der er et stort potentiale i din podcast.

Hvad er din ambition med podcasten?

Hvor ser du din podcast om 1 år? Hvor ser du din podcast om 3 år? Måske drømmer du om at din podcast har styrket din position i din branche, om det så er marketing, ledelse, jagt og fiskeri eller tv og film. Måske håber du at din podcast åbner op for nye karrieremuligheder eller også håber du bare, at du har det lige så sjovt med podcasting som du har i starten.

#2 – Invester i god lyd

Ifg. podcaststats.dk vil ca. halvdelen af danskerne stoppe med at lytte til en podcast grundet dårlig lyd. Betyder det, at du skal ud at investere dyrt i udstyr? Nej, ikke dyrt, men du skal investere i udstyr der gør det behageligt at lytte til din podcast.

Jeg vil dog pointere at der er større krav til kvaliteten af lyden på en podcast lavet af en virksomhed, fremfor hvis du starter din egen hobbypodcast om det du brænder for. Virksomheder bør også være interesseret i, at lyde godt fra start og levere en podcast, som signalerer kvalitet og professionalisme. Det er derimod min klare fornemmelse, at podcastlyttere er mere large med kvaliteten, hvis du er hobbypodcaster – bare værdien i at lytte til din podcast er stor. Det oplevede jeg selv med min egen hobbypodcast Ledelse Gennemtænkt, som primært er optaget remote og gennem telefonopkald.

Der er helt sikkert en del potentielle lyttere som er sprunget fra grundet dårlig lyd, men podcasten var alligevel i top 10 flere gange under kategorien business. Den har uden tvivl leveret stor værdi for mellemledere, som var min primære målgruppe.

Men!

Som virksomhed skal du investere i godt udstyr. Og hvis du er nordjyde vil du helt sikkert spørge nu; “hva’ koster’et?” og jeg vil gerne anbefale følgende mikrofoner og optager/mixer:

Mikrofon – Røde Podmic – ca. 699 kr.

Mikrofon – Røde Procaster – ca. 1.079 kr.

Optager – Zoom H4N pro – ca. 1.399 kr.

Optager – Zoom H6 – ca. 2.300 kr.

Creme de la cremen – Mixer – Røde Rodecaster Pro – ca. 3.500-4.000 kr.

Du skal selvfølgelig kun køb en optager eller mixeren, men så er der lidt at vælge i mellem.

Når du optager podcasts, er det det du fokuserer på. Du fokuserer på gæsten, det gæsten siger og du holder øjenkontakten. Gæsten skal føle, at du er interesseret i det han/hun fortæller.

#3 – Undervurder ikke værtsrollen

I det sidste punkt pointerede jeg, at halvdelen af danskerne vil droppe en podcast pga. dårlig lyd. Men en dårlig vært er faktisk en større grund til at danskerne vil droppe en podcast. Derfor kan tiden i at bygge et solidt format op og de tusinder af kr. du har brugt på udstyr være spildt, hvis du undervurderer værtsrollen. Og lad mig give dig min egen subjektive holdning til hvad definitionen på dårlig værtskab er

  1. Manglende forberedelse
    Hvis du er en ekspert på området du skal tale med din gæst omkring, er det selvfølgelig klart, at du ikke behøves bruge samme tid på forberedelse, som hvis emnet var ukendt for dig. Men i forberedelsen er det også vigtigt du sætter gæsten ind i de emner og spørgsmål du gerne vil komme ind på. Men her er du selvfølgelig også i din gode ret til at gøre det klart, at improviserede spørgsmål kan forekomme. Du kan heller ikke forvente at gæsten har lyttet til din podcast før interviewet, så giv derfor også en præsentation af formatet og konceptet, således gæsten er velforberedt. Sørg også for at gæsten føler sig velkommen ved at kaffe på kanden, vand i karaffel og en omgang sunde snacks på bordet.
  2. Manglende nærvær
    Når du optager podcasts, er det det du fokuserer på. Du fokuserer på gæsten, det gæsten siger og du holder øjenkontakten. Gæsten skal føle, at du er interesseret i det han/hun fortæller. Hvilken oplevelse tror du gæsten har af din podcast, hvis du ikke er fokuseret og nærværende? Jeg gætter på; en ikke ret god oplevelse. Og der er ting du kan gøre, for at undgå at blive distraheret. Og det er kun at sidde med en notesblok og have telefonen og computeren slukket. På den måde bliver du ikke forstyrret af opkald, vibrationer i lommen, mails og notifikationer fra sociale medier.
  3. Værten afbryder gæsten
    Afbryd ikke og lad gæsten tale ud! Det går måske en enkelt gang eller to, men afbryder du gæsten gentagne gange får du ikke noget ud af det udover en utilfreds gæst.

Hvordan definerer jeg så en god vært? Det gør jeg ved at vende ovenstående punkter på hovedet. I mine øjne er en vært velforberedt og tager godt i mod gæsten, han/hun er nærværende og viser oprigtig interesse for det gæsten fortæller og lader dem tale færdig. Det er godt værtsskab og det vil dine lyttere anerkende dig for.

#4 – Vær tålmodig

Forestil dig følgende scenarie:

Din virksomhed har netop udgivet en podcast.

Du har været med til at bygge den op fra bunden.

Og du mener der virkelig er mange guldkorn at hente for jeres lyttere.

For der er lagt sindssyg mange timer i at bygge et solidt koncept op.

I har brugt tusinder af kroner på udstyr.

Værten og gæsterne er bare spitzenklassen.

Du har sammen med marketing eksekveret en perfekt launchplan.

Nu ringer chefen for at høre resultaterne.

Men du må desværre meddele, at lyttertallet på ingen måde har levet op til jeres forventninger efter de første 3 episoder.

Skal du så blive ved? JA!

Det kan på ingen måde vurderes efter 3 episoder om jeres podcast er en succes og investeringen værd. Den skal have lov til at vokse gennem markedsføring og word of mouth. For sandheden er, at der sidder ikke tusinder af danskere og bare venter på DIN podcast får premiere, som når X-Factor rammer flow-tv’et med en ny sæson. Vær TÅLMODIGHED. Fortsæt med at holde jeres aftalte udgivelsesfrekvens og sørg for podcasten konstant er synlig i jeres markedsføring. Afholder i workshops eller kurser, så giv deltagerne en flyer med et link til podcasten, så de kan lytte mere til jer.

#5 – Bliv ved!

Dette punkt ligger lidt i forlængelse af ovenstående punkt. Men har du ambitioner om, at din podcast skal være blandt de mest populære i din branche eller kategori, så kræver det at du bliver ved. Også selvom lyttertallene ikke er tilfredsstillende i starten og fordi din podcast har fået lidt kritik. Lyt til feedbacken, udvikle podcasten derfra og vær vedholden. Podcasting er de vedholdendes game og et godt eksempel på det er podcasten Iværksætterhistorier. Værten Esben var ved at give op, da podcasten kun havde ramt 100.000 afspilninger efter 26 mdr., hvilket i sig selv er flot. Men Esben havde højere ambitioner og lagde derfor sin strategi om. Han hyrede en til markedsføring og redigeringen og udgav flere afsnit. Og på bare 9 mdr. gik Iværksætterhistorier fra 100.000 til 400.000 afspilninger. Det krævede en større investering at jagte det fulde potentiale. Jeg siger ikke din podcast skal nå så mange afspilninger for at være en succes, men den viser at vedholdenhed og troen på projektet kan fører en langt. Også selvom det kræver en investering.

Kontakt

Telefon: +45 7190 4292
E-mail: jl@uglifruitpodcasting.dk

Adresse

Ugli Fruit Podcasting
Abildgårdsvej 47 3 th
9400 Nørresundby

CVR nr.: 41019077